SELAMAT DATANG

Thursday, July 23, 2009

Syabaan telah tiba, Ramadhan bakal menyusul

Terasa baru saja menyambut bulan Rejab dan kini kita telahpun berada di dalam bulan Syaaban. Ketibaan Syaaban menandakan hanya ada beberapa minggu sahaja lagi sebelum tibanya Bulan Ramadhan Al-Mubarak, bulan yang penuh keberkatan dan keampunan buat mereka yang mencari keredhaan Allah di dalamnya.

Antara peristiwa utama yang berlaku di dalam bulan Syaaban adalah pertukaran kiblat untuk menunaikan sembahyang atau solat dari masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis ke Kaabah di Mekah.

Jika bulan Rejab kita kaitkan dengan Peristiwa Israk Mikraj yang dialami Baginda Rasulullah s.a.w, bulan Syabaan kita ingati dengan kehadiran Malam Nisfu Syaaban pada 15 Syaaban (tahun ini jatuh pada 6 Ogos 2009). Meskipun tiada sumber yang sahih tentang pertukaran buku amalan manusia pada malam tersebut (bahawa buku amalan pada tahun lepas akan dinaikkan ke langit dan buku baru akan dibuka pada malam tersebut), namun telah menjadi amalan umat Islam terutamanya di negara kita untuk membaca surah Yasin sebanyak tiga kali dengan niat yang berlainan bagi setiap satu bacaan.

Bulan Rejab, Syaaban dan Ramadhan adalah peluang untuk kita memperbaiki dan mempertingkatkan amalan di dalam kehidupan kita, dan terpulanglah kepada kita untuk mengambil kesempatan yang hadir hanya sekali setiap tahun ini, atau membiarkan ianya berlalu dalam kehidupan kita tanpa sebarang perubahan...

Untuk maklumat lanjut tentang Bulan Syaaban sila kunjungi Segmen Agama

No comments: