SELAMAT DATANG

Sunday, June 21, 2009

Kedatangan Bulan Rejab

Tanpa kita sedari kita telah berada di ambang Bulan Rejab dalam kalendar Islam yang akan tiba pada 24 Jun 2009 iaitu pada hari Rabu ini. Ketibaan Rejab menandakan kita akan menempuh bulan Syaaban terlebih dahulu sebelum mula berpuasa di dalam bulan Ramadhan.

Bulan Rejab seakan-akan telah sinonim dengan sambutan Israk dan Mikraj di mana Rasulullah s.a.w telah menempuh perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa sebelum bertemu dengan Allah s.w.t. Perisitiwa Israk Mikraj menandakan bermulanya ibadah solat atau sembahyang yang merupakan anugerah buat kita umat akhir zaman sebagai pengikut Rasulullah s.a.w.


Tahukan anda mengapa Rejab dipanggil bulan haram di samping tiga bulan yang lain? Tahukan anda apakah peristiwa yang telah berlaku di dalam bulan Rejab? Apakah kelebihan bulan Rejab dan apakah amalan-amalan yang disyorkan untuk kita lakukan di dalam bulan ini? Tahukan anda turutan peristiwa yang berlaku semasa Israk Mikraj ke atas Baginda Rasulullah s.a.w? Apakah bayangan-bayangan simbolik yang dipertontonkan kepada Baginda, dan bagaimanakah kisah solat 50 waktu yang dianugerahkan kepada kita diturunkan menjadi 5 waktu? Semua soalan-soalan ini insya'Allah akan terjawab jika anda pergi ke laman Agama untuk mengetahui lebih lanjut tentang Bulan Rejab. Selamat membaca...

No comments: