SELAMAT DATANG

Tuesday, October 6, 2009

Gaya Hidup Sihat


Dalam kesibukan kita sama ada dalam menguruskan kehidupan kita atau menyelesaikan masalah seharian, kita sering terlepas pandang kepentingan untuk menjaga kesihatan kita. Sebagaimana pelbagai nikmat dan kesenangan lain yang kita kecapi, nilai dan kepentingannya hanya kita hargai apabila ia sudah lenyap dari kehidupan kita.

Kesihatan adalah satu nikmat yang amat bernilai, kerana dengan kesihatan yang baik kita boleh menjalani kehidupan dengan skop yang lebih luas dan mencuba pelbagai kemungkinan yang ada. Namun begitu, kesihatan kita dipengaruhi oleh pelbagai faktor fizikal, mental dan spiritual. Faktor-faktor fizikal melibatkan gaya hidup kita (sama ada kita merokok atau mengambil alkohol), kekerapan kita bersenam untuk melancarkan peredaran darah dan mengeluarkan toksin tubuh melalui sistem perpeluhan kita. Faktor-faktor mental melibatkan tekanan yang kita hadapi termasuk stres atau gangguan psikologi. Faktor spiritual melibatkan perkara-perkara berkaitan dengan pegangan beragama kita. Sebagai contoh, di dalam Islam terdapat hadis yang berkaitan dengan penjagaan kesihatan melalui solat atau sembahyang dan bangun tahajjud di kegelapan malam (sumber: Halaqah.net)

Terdapat pelbagai sumber di internet untuk kita mengkaji sejauh mana tahap kesihatan kita dan
sejauh mana kita terdedah kepada risiko penyakit seperti serangan jantung, diabetes, kemurungan (depression) dan lain-lain. Anda juga boleh mengetahu sebahagian daripada laman-laman yang berkaitan dengan kesihatan anda dengan mengunjungi Segmen Kesihatan & Pemakanan

No comments: