SELAMAT DATANG

Tuesday, October 6, 2009

Merokok - Perlukah Anda Berhenti?

Sekiranya anda seorang perokok, tentu soalan ini sering bermain di fikiran anda, terutamanya setelah tabiat ini telah sebati dalam hidup anda dan adakala menjadi sumber motivasi atau inspirasi dalam hidup anda.

Tentu anda telah berdepan dengan pelbagai gimik dan taktik untuk menakutkan anda atau untuk memujuk anda secara berhemah supaya meninggalkan tabiat tersebut.

Terdapat pelbagai cara digunakan di dalam kempen anti-rokok yang digunakan di seluruh dunia. Antaranya adalah:

1. Memaparkan gambar-gambar pesakit kronik yang diakibatkan oleh tabiat merokok.
Ini tentu telah biasa anda lihat (dan telah lali) pada kotak rokok, di dalam akhbar, televisyen, papan tanda atau mungkin pada dinding bas.

2. Memberikan statistik-statistik kematian berkaitan dengan tabiat merokok sama ada di negara kita atau seluruh dunia

3. Memberikan alternatif kepada tabiat tersebut, supaya anda dapat meninggalkan ketagihan kepada nikotin di dalam tembakau

4. Mengadakan kempen secara global untuk menangani ketagihan kepada tabiat ini
Ini termasuk pengisytiharan Hari Tanpa Tembakau Sedunia pada 31 Mei setiap tahun

5. Menggunakan pendekatan bijak secara "reverse psychology" atau taktik lain bagi membolehkan perokok melihat tabiat mereka dari sudut yang berbeza. Ini termasuk lukisan atau gambar mural yang kreatif peperti yang dihasilkan oleh Everest Brand Solutions dan the Cancer Patients Aid Association (sila kunjungi Segmen Kesihatan & Pemakanan untuk melihat gambar ini)

Sama ada kempen-kempen ini adalah sekadar gimik atau taktik, kita tidak dapat menafikan bahawa kesan-kesan buruk akibat merokok sememangnya wujud walaupun betapa sebatinya kita dengan tabiat ini. Tambahan pula laporan terbaru menunjukkan terdapat kategori baru dalam jenis-jenis perokok iaitu "third hand smoker" atau perokok ketiga yang mendapat kesan-kesan buruk dari rokok bukan secara kaitan terus dengan asap atau rokok itu sendiri. Perokok ketiga ini mendapat kesan merokok daripada objek-objek yang berkaitan dengan perokok seperti rambut, pakaian, permaidani atau sofa. Laporan yang asalnya bertujuan mengkaji risiko ke atas bayi dan kanak-kanak ini, diterbitkan di dalam Jurnal Pediatrik Amerika Syarikat dalam bulan Januari tahun ini.

Jika anda terfikir untuk berhenti tetapi tertanya-tanya apakah peluang anda untuk dapat meninggalkan terus tabiat ini, sila kunjungi Segmen Kesihatan & Pemakanan . Anda juga boleh mengetahui lebih lanjut tentang Kenpen Anti Tembakau Sedunia dengan berkunjung ke segmen tersebut Klik Di Sini




No comments: