SELAMAT DATANG

Tuesday, October 6, 2009

Keusahawanan - Antara Realiti dan Fantasi



Ramai orang berminat untuk memulakan perniagaan atau perusahaan sendiri dan bergelar usahawan kerana teruja dengan kemungkinan yang tiada batas berbanding dengan bekerja di bawah orang lain. Namun begitu, adakah cukup sekadar minat dan semangat yang berkobar untuk menjadikan impian itu satu realiti?

Terdapat beberapa sebab seseorang itu tertarik untuk memulakan perniagaan sendiri. Antaranya adalah:
1. peluang untuk mendapat sumber kewangan yang banyak
2. menjadi terkenal
3. ingin menjadi bos kepada diri sendiri
4. bosan bekerja dengan orang lain
5. kestabilan kewangan untuk diri dan keluarga
6. bekerja ikut masa yang ditetapkan sendiri
7. menjadikan hobi sebagai sumber pendapatan
8.mencipta kejayaan dengan titik-peluh sendiri

Meskipun kejayaan dan keuntungan yang dijanjikan dengan menjadi seorang usahawan adalah besar, di sebaliknya juga terdapat pelbagai risiko dan cabaran yang perlu anda lalui.
Antaranya adalah:
1. Memerlukan kerja keras dan masa bekerja yang lama, pada peringkat permulaan dan untuk mengekalkan prestasi perniagaan anda.
2. Pelbagai cabaran yang perlu anda hadapi boleh memberikan tekanan yang lebih dalam hidup anda
3. Anda terpaksa mengurangkan masa yang perlu diluangkan bersama keluarga, bagi memastikan kejayaan perniagaan atau perusahaan anda
4. Anda terdedah kepada risiko hutang kepada para pemiutang dan hutang kepada pelanggan secara kredit. Ini termasuk kemungkinan anda terpaksa menjual aset anda berupa rumah, kereta atau apa saja untuk melangsaikan hutang anda.

Bidang keusahawanan adalah penuh dengan risiko dan cabaran, tetapi jika anda berjaya menghadapinya dengan baik, jalan yang luas terbentang di hadapan anda mungkin sehingga ke peringkat global atau antarabangsa.

Untuk maklumat lanjut tentang persiapan yang anda perlukan untuk menceburi bidang keusahawanan, atau menguji sejauh mana kesediaan anda untuk menceburi bidang ini, sila kunjungi Segmen Wang & Perniagaan.

No comments: